måndag 6 augusti 2012

bröd bak och blixt test med kameran

Ja jag hann inte mer än skriva förra inlägget förrän regnet kom. Men det gör inget. Jag har fått min dagliga dos av sol på altanen.
Bakade matbröd på kvällen. När vi bodde på vandrarhemmet vid brådtom sluss köpte jag en receptbok med bak för långpanna! Perfekt för mig som tycker att det är gott med hembakt men vill att det ska vara så smidigt som möjligt.
Jag har köpt för länge sen en extern blixt till min systemkamera. Men har inte använt den förrän nu. Jag läste lite om hur jag ska gå tillväga för att använda den samt lite tips. Så jag testade.
Här kommer första bilden på brödet utan blixt. Denna bild är tagen på bänkskivan med spotlights lysande.

utan blixt
Nästa bild är tagen med den externa blixten. Klar skillnad!
Jag delar upp brödet i 4 delar så det blir som 4 limpor.
Bondbröd med solrosfrön och linfrön.
Elin ställer gärna upp och visar denna fantastiska bakbok!
Här kommer nästa test.
Motiv: Elin som sitter på  köksbänken. Samma  belysning som på brödet.
Bild innan blixt

Bild nr 2 är med blixt:

Stor skillnad tycker jag!
Självklart kan jag höja ISO och ändra vitbalansen och ljusa upp bilden manuellt. Men det tar lite tid och hitta rätt inställning så jag kommer försöka börja använda blixt vid mer tillfällen.
Nu ska vi ta oss en kvällssmörgås. Har precis varit ute på promenad i regnet med hundarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar