söndag 15 april 2012

söndag är en skön dag! samt ett jobbigt hundmöte igår.

Morgonpromenaden i morse var helt fantastisk. Strålande sol och den värmde så skönt. Gatorna är sopade och jag får en skön känsla i kroppen att sommaren är på väg!.
Igår när jag var ute och gick med Smilla träffade vi en Jack Russel. Dem har setts på håll förut, den skäller något otroligt och drar i kopplet och vill fram till Smilla.
Igår var det en annan person som var ute med den hunden. Smilla blev så låg i sin kroppställning. Så hon tillslut låg still som på en platsliggning med nosen i marken. Jag har hela tiden trott att hon är osäker och visar underkastelse när hon gör så här. Har jag fel??
Den här personen frågade om dem setts förut och om dem fick hälsa när dem var framme hos oss. Smilla låg ned. Jag tänkte ja visst. Smilla går fram och nosar försiktigt i baken. Jack Russeln gör utfall och hugger efter Smilla. Hon visar ingen underkastelse utan försvarar sig själv genom att börja skälla och visar att hon minsan inte ger sig. Jag drog undan henne och satte henne ned. Helt uppe i varv var hon. Jag lät henne sätta sig och lugna ned sig medans dem stod kvar. Sen gick vi vidare. Men jag bara undrar vad vi sänder ut för signaler?? Vad tror ni att Smillas låga kroppställning betyder? Hon går ned i den kroppsställningen när hon ser hundar på långt håll och när vi kommer nära brukar hon räta upp sig något. Hon gör inte utfall på detta sätt som igår i vanliga fall.
Ja ja, i morse mötte vi cavalieren Kasper och det var inga problem. Det är oftast inga problem att låta Smilla hälsa eller leka med andra hundar det är just med vissa hundar som hon blir så här låg i sin kroppsställning.
Jag ska ta kort  på det nästa gång.
Igår kväll åt vi hemmagjort banan och curry pizza med ananas. Super gott!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Charlie gör EXAKT likadant!!!
    Jag trodde länge det berodde på osäkerhet hos honom, att han gjorde sig liten och visade sig underlägsen. MEN sedan har jag fått möjligheten att träna för Rose Hedman i stockholm. Och då har vi kommit fram till att det är på ren jaktinstinkt han lägger sig så. Han förbereder sig alltså för att jaga genom att sjunka ihop, smyga mm. Han gör det BARA för små hundar, aldrig för stora!
    Så nu för tiden lyfter jag helt enkelt upp honom direkt han sjunker ihop eller när han lägger sig. Jag visar honom alltså att det inte är ok att göra så utan vi ska bara gå som vanligt :)
    Detta har gjort att han i 99 fall av 100 slutat med detta.

    Sedan kan jag ju inte säga att din hund är exakt som min! Men att lyfta upp honom och visa att vi ska gå som vanligt har iallafall fått bort det.

    Kram från Linda och Charlie

    SvaraRadera